I WANT TO BE A FEMALE ANIMAL

Rome, Italy, September 2021
Theater venue
The Trailer Collective

(English below)

Performance/instalación escénica que abre un debate sobre el cuerpo femenino y los estereotipos que lo atraviesan y lo ponen en tensión: la artificialidad que pesa sobre la construcción del ideal de «mujer» perfecta, bella y exitosa en el imaginario social aún persistente en el imaginario actual. De esta forma, el foco se centra en un conflicto de identidad genérica que tiene lugar en la carne, en el propio cuerpo.

Nora siempre ha sido la protagonista rebelde (según Henrik Ibsen y Elfriede Jelinek): dibuja el conflicto entre ser el «pilar» de su hogar, la «obligación» de seguir siendo el «ideal» que la historia ha construido para ella, y su incapacidad para cumplir las expectativas de los demás: parecer una muñeca esmaltada, lista para servir y ofrecer placer.

Pero ahora Nora ha dejado de ser esa mujer. Al menos físicamente. Ella es el símbolo de muchos cuerpos que se enfrentan a una dura pregunta: ¿qué significa ser mujer? ¿Cómo habla el cuerpo de las ficciones y de las formas de vida artificiales? ¿Cómo se centraliza el poder en el control de los cuerpos y cómo se manipula, se define, se enmarca?

En definitiva, es esa nueva anti-heroína anónima, obligada incluso a sentir asco por su cuerpo y, sin embargo, dispuesta a recibirnos con una sonrisa en su matadero.

Bienvenidos a la exposición. Bienvenidos al reino de la carne excluida.

Performance/stage installation which opens a discussion on the female body, and the stereotypes that cross it and put it in tension: the artificiality weighing on the construction of the ideal of perfect, beautiful, successful «women» in social imaginary. The spotlight aims at a conflict of generic identity that takes place on the flesh, on the body itself.

Nora has always been the rebellious main character (according to Henrik Ibsen and Elfriede Jelinek): she draws the conflict between the «pillar» of her home, following the ideal, and her inability to fulfill the expectations of others: looking like an enameled doll , ready to serve and offer pleasure.

But now Nora has ceased to be that woman. At least physically. She is the symbol of many bodies that are confronted with a hard question: what does it mean to be a woman? How does the body talk about fictions and artificial life forms? How is power centralized in the control of bodies, and how is it manipulated, defined, framed?

In short, she is that new anonymous anti-heroine, forced even to feel disgust for her body de ella and, nevertheless, willing to welcome us with a smile to her slaughterhouse.

Welcome to the exhibition. Welcome to the kingdom of the excluded flesh.

 

CREDITS

Performer
Karina Pino Gallardo

Performers
Karina Pino Gallardo
Luis Ernesto Doñas

Text and direction
Karina Pino Gallardo
Alessandra Santiesteban

Video-concept
Peter Ambrosoli

Production
Andrea Saccomano
Emanuele Ajello (Nova Era APS – Association for Social Promotion, Rome)

Collaborations
Carrozzerie n.o.t. Rome, Italy (Theater venue)

Funding
Project awarded by the Call for Activity for Cultural Promotion and Territorial Animation, Lazio Region, Italy (2020).