CHURRERÍAS: PROVOCATION FOR FANS AND DANCERS

Bertolt Brecht Cultural Center.
Havana, Cuba, November, 2013.
Norwegian Theater Week.

(English below)

Performance que integra audiovisuales, DJs y acciones escénicas.

La investigación parte del diálogo entre la obra Un enemigo del pueblo, de Henrik Ibsen, y el concepto de Masa, un término estrechamente relacionado con la historia de Cuba, en la cual el individuo se une a la colectividad por convicción o mandato.

Las fiestas de los CDR (Comités de Defensa de la Revolución), las celebraciones del 1º de Mayo, el triunfo de la Revolución… son ejemplos de espacios de participación y control de masas. Estos eventos marcarán la relación entre masa e individuo, espontaneidad y apatía, la mayoría y la minoría.

En Churrerías: provocación para fans y bailadores, se combinan elementos sociopolíticos y escénicos a través de la creación y venta de un producto nacional (churros) en el espacio concreto de una fiesta, entendida como fenómeno de masas. En los últimos años en Cuba, el negocio de los churros ha ganado popularidad, convirtiéndose en un símbolo de la apertura de pequeños negocios no estatales, permitidos por la nueva política económica del país.

La música corre a cargo de varios jóvenes DJs cubanos, quienes versionan temas conocidos de la canción política cubana, fusionándolos con géneros como el techno, el disco, el house… De esta forma, generan nuevas sonoridades que actualizan los clásicos, colocándolos en un contexto contemporáneo y ofreciendo una experiencia moderna y vibrante, perfecta para el baile.

Performance that combines audiovisuals, DJs and stage actions.

The research is based on the dialogue between the play An Enemy of the People, by Henrik Ibsen, and the concept of Masa, a term closely related to the history of Cuba, in which the individual joins the collective by conviction or obligation.

The CDR (Committees for the Defense of the Revolution) parties, the May Day celebrations, the triumph of the Revolution… are examples of spaces of mass participation and control. These events will mark the relationship between mass and individual, spontaneity and apathy, the majority and the minority.

In Churrerías: provocation for fans and dancers, sociopolitical and scenic elements are combined through the making and selling of a national product (churros) in the concrete space of a party, understood as a mass phenomenon. In recent years in Cuba, the churro business has gained popularity, becoming a symbol of the opening of small non-state businesses, allowed by the country’s new economic policy.

The music is provided by several young DJs, who cover well-known Cuban political songs, fusing them with genres such as techno, disco, house…. In this way, they generate new sounds that update the classics, placing them in a contemporary context and offering a modern and vibrant experience, perfect for the dance floor.

CREDITS

Performers
Daisy Forcade
Jarlys Rafael Ramírez
Judith Díaz

Texts & direction
Alessandra Santiesteban

Production
Dianelis Diéguez La O

Graphic and audiovisual design
Rafael Eduardo Triana Pulido

Photographic Documentation
Amaya Oria

Collaboration
Bertolt Brecht Cultural Center, Havana, Cuba.
National Council of Performing Arts, Cuba.

Funding
Call for proposals to support cultural projects, Norwegian Embassy in Cuba.